Watski svarer på alle dine spørsmål om bunnstoff
Den store guiden om bunnstoff: Hva, hvordan og hvorfor - Vi svarer på alle dine spørsmål om bunnstoff.
Hva er bunnstoff?
Bunnstoff brukes for å redusere friksjonen i vannet og samtidig holde vegetasjon og annet som kan feste seg til skroget. Det reduserer også drivstofforbruket og beskytter lakksystemet og skroget. Det er viktig å bruke riktig primer, så les produktbeskrivelsene nøye før du bestiller eller ta kontakt med kundeservice for hjelp.
Man kan dele bunnstoff i to grupper:
- Selvpolerende (Myk)
Effektiv omfattende teknikk som passer til de fleste typer båter. Malingen løses opp med kontrollert hastighet, så det er alltid et nytt underlag i kontakt med vannet. Selvpolerende primer er effektiv mot gjengroing. For alle båter hvor du ønsker varig beskyttelse mot vegetasjon.
- Hard
Hard bunnstoff inneholder bindemiddel som er hardt og uløselig. Malingen har en konstant overflate som ikke avtar over tid, i motsetning til selvpolerende bunnstoff. Det er derfor et passende valg dersom båten fraktes mye på henger. På grunn av den harde overflaten tar det lengre tid før biocidene blir eksponert for saltvann. Etter en stund blir malingen porøs og må pusses lett før ny grunning påføres. Hard grunning tåler også høyere hastigheter enn en selvpolerende maling.
Hard bunnstoff vs. selvpolerende bunnstoff
Hvilket bunnstoff skal jeg velge?
Vi får mange spørsmål om det spiller noen rolle om du velger en billig eller dyr farge og svaret er uten tvil JA. Forskjellen mellom fargene er i stor grad bindemiddelet i fargen. Bindemiddelet regulerer at biocidene slippes ut med riktig hastighet. I billigere farger slippes de ofte alt for raskt, noe som gir dårlig beskyttelse akkurat i tide til «vekstsesongen» i slutten av august. En annen stor forskjell er andelen kobber i fargen. Kobber er giftig i fargen og det kan variere mye i hvor mye ulike merker bruker. En maling med en mindre andel kobber er oftere billigere.
Hvilken farge du skal bruke avgjøres av båtens geografiske plassering, tidligere brukt bunnfarge, båttype og lover og regler.
MERK! Hvis båten din har aluminiumsskrog, må båten males med en grunnfarge som har hvitt kobber og ikke rødt kobber, som er det vanligste.
Hard bunnstoff
Hard bunnmaling er en type bunnstoff som skaper en sterk og holdbar overflate på båtens skrog. Denne typen maling er designet for å beskytte mot vekst av alger, snegler og andre organismer som kan feste seg på båten og senke dens hastighet. Den harde overflaten gjør det vanskelig for veksten å feste seg, og letter også rengjøringen av båtens skrog. Hard bunnstoff kan være en effektiv måte å opprettholde båtens ytelse på og redusere behovet for hyppig vedlikehold.
Selvpolerende bunnstoff
Selvpolerende bunnmaling er en type bunnstoff som bruker avansert teknologi for å opprettholde sin effektivitet over tid. Denne typen maling inneholder spesielle tilsetningsstoffer som gradvis frigjøres når båten brukes og kommer i kontakt med vann. Disse tilsetningsstoffene hjelper til med å holde bunnen av båten ren fra algevekst, havtulipaner og andre organismer ved å skape en overflate som er ugunstig for deres vekst.
Den selvpolerende egenskapen til denne typen bunnmaling betyr at den gradvis frigjør nye aktive ingredienser når den utsettes for vannbevegelser og slitasje. Dette betyr at bunnen av båten forblir ren og beskyttet selv over lengre perioder uten behov for regelmessig rengjøring eller vedlikehold.
Selvpolerende bunnmaling er særlig gunstig for båter som brukes regelmessig, og som seiler i områder med høy marin organisme vekst. Ved å redusere behovet for manuell rengjøring og vedlikehold kan selvpolerende bunnmaling spare både tid og penger for båteiere, samtidig som den bidrar til å opprettholde båtens ytelse og drivstoffeffektivitet.
Biocidfri bunnstoff
Det finnes bunnstoff uten biocider for å bekjempe påvekst. Disse malingene er vanligvis harde og skaper en svært glatt overflate, noe som gjør det vanskelig for påveksten å feste seg. Noen av dem har også en selvrensende effekt, hvor påveksten faller av med høy hastighet.
Hvor mye bunnstoff trenger du?
Hvor mye bunnstoff som går med er svært individuelt avhengig av forhold, men det er mulig å estimere mellom tommelfingeren og pekefingeren. Det som er viktig å huske på er å påføre bunnstoff i henhold til anvisningene på malingboksen. Nedenfor finner du en tabell som gir en pekepinn.
Tid for smøring
Nå som vi vet hva bunnstoff er, hvilken type maling vi skal bruke og hvor mye som vil gå med, er det på tide å lære hvordan man maler. Husk alltid å lese instruksjonene på malingboksen for tilpasset fremgangsmåte for din maling.
Hvordan maler man med bunnstoff?
Nå går vi gjennom hvordan du forbereder deg selv og båten, samt hvordan du påfører bunnstoffet.
Før du starter malingen, er det viktig å finne ut hvilken maling du skal bruke. Hvilken maling du skal bruke bestemmes av geografisk plassering på båten, tidligere brukt bunnstoff, type båt samt lover og forskrifter.
Hvis du er usikker på hvilket bunnstoff som tidligere er brukt på skroget, bør du forsegle overflaten med Vinyl Primer hvis du skal male med Jotun, og Primocon hvis du bruker International. Dette gjør du for å unngå at den gamle bunnstoffet påvirker egenskapene til den nye.
Hvis ditt beskyttende lag er skadet, bør du fjerne det til du når et solid lag. Hvis du har nådd helt ned til gelcoat, skal du bruke Antipest hvis du bruker Jotun, og Gelshield hvis du bruker International, påfør angitt antall lag.
- Beskyttelse & Forberedelse
Dekk til de områdene som ikke skal males før du starter malearbeidet. Dette gjør du best med et løsningsmiddelresistent materiale. Det er også viktig å beskytte deg selv og andre som skal male! Bruk beskyttelse, som ordentlige arbeidsklær, hansker, vernebriller og åndedrettsvern. Sjekk anvisningene på produktets etikett og teknisk datablad for å forsikre deg om at utstyret er egnet for jobben.
Husk at når du maler, bør det være følgende:
- 5 grader ved epoksigrunn
- Ikke fuktig, ingen dugg eller lignende
- Ikke direkte sollys
- Stille, ingen vind
- Ingen insekter
- Husk å dekke til bakken med plast og å rydde opp etter deg!
- Verktøy
Rulle: Bruk en rulle beregnet for bunnmaling. Disse er tilpasset for å gi et jevnt og pent sluttresultat. - Pensel: Bruk en løsningsmiddelresistent pensel på de områdene du ikke når med rullen.
Vær godt forberedt, ikke stresset, ha riktig utstyr. Når du skal utføre malingsarbeid på en båt, er forarbeidet viktig! Bruk sandpapir, sparkel, rulle. Hvis du oppnår et godt resultat, er det ren balsam for sjelen.
- Påføring av bunnstoff
Malingen skal røres godt om før du kan begynne å male, helst mer enn mindre. Komponenter som kobber og sink synker nemlig til bunnen av boksen. Husk at omrøringspinnen må være ren, så du ikke tilfører forurensninger til malingen.
- Bunnstoffet
Les nøye gjennom anvisningene på malingboksen og påfør deretter anbefalt mengde bunnstoff. Det kreves oftest flere strøk. På områder som utsettes for større friksjon, kan du stryke på et ekstra lag, dette gjelder for eksempel baugen, akter ved propellen og langs vannlinjen. Når du kommer til ror, propell og trimflaps, kan du trenge en annen type bunnstoff da disse ofte består av bronse eller andre legeringer.
Hvor ofte skal man stoffe båten?
Hvis du har bunnmalt din båt, bør du gjøre dette en gang i året før sjøsetting. Er du usikker, kontakt vår kundeservice for hjelp.
Hvor mange lag bunnstoff?
Bunnstoffene påføres første gang med to strøk, og ved vedvarende vedlikehold holder det med ett strøk. Har du tidligere brukt selvpolerende bunnstoff, trenger du oftest ikke å skrape eller slipe før maling. Raskt og enkelt!
Husk alltid å lese instruksjonene på malingboksen da antall strøk kan variere mellom merker.
Til slutt vil vi nevne at det finnes miljøvennlige alternativer for å holde båten ren og fin. Hvis du velger å ikke bunnmale båten, finnes det børstvaskere og spyleplater på flere steder rundt om i landet. Disse kan ofte brukes selv om man har hard bunnmaling, men lokale regler gjelder.