Watski Logo Light
Forslag
Viser av produkter
Vis alle

Hvordan velge riktig propell?

Om du vurderer å bytte propell på påhengsmotoren eller innenbordsmotoren med drev, finnes det flere faktorer ved propellen du kan justere for å påvirke ytelsen.
Den originale propellen som følger med motoren ved kjøp, er vanligvis tilstrekkelig og fungerer som en allsidig standardpropell. Men hvis du er ute etter en forbedret ytelse, eller en propell som er spesielt tilpasset din bruk av båten, kan det lønne seg å investere i en ny propell. De viktigste aspektene å vurdere er turtallet ved maksimal hastighet, propellens diameter og stigning. Disse faktorene er avgjørende for å tilpasse propellen til motorens og båtens karakteristika.

Er akselerasjon eller økonomi det viktigste for deg?
Er akselerasjon eller drivstofføkonomi viktigst for deg? Bestem fra begynnelsen av hva du skal bruke båten til. Skal den brukes til vannski, eller er det mer snakk om fisketurer? Du starter med å kalkulere båtens totalvekt. Hvor mye veier båten, og hva blir den totale vekten når du inkluderer antall passasjerer og bagasjen de har med seg?

Hvilken størrelse?
Det er en vanlig misforståelse at jo større propell, desto bedre yteevne. Dette stemmer ikke nødvendigvis. En stor propell flytter en stor vannmasse med sin diameter, noe som resulterer i stor trekkraft. Størrelsen på propellen måles fra senteret av propellnavet til spissen av et blad, og dette målet dobles. Størrelsen angis i tommer. En propell med en mindre diameter vil møte mindre motstand i vannet, og med en høyere stigning kan dette forbedre båtens toppfart. På den annen side vil en større diameter med lavere stigning forbedre trekkraften og akselerasjonen. Disse to alternativene kan potensielt lede til samme topphastighet for motoren, men de vil påvirke båtens andre egenskaper forskjellig.

Hvordan velger jeg propell til min båt?
Den riktige propellstørrelsen for din båt og motor bestemmes ut fra ytelsen ved full gass. Maksimal hastighet som er anbefalt for din type motor, bør stå oppført i motorens bruksanvisning.

Velg en propelltype og -størrelse som gir optimal ytelse når motoren opererer innenfor det anbefalte turtallsområdet. En korrekt propellstørrelse vil hindre motoren i å overopphetes, samtidig som den lar motoren nå minimumshastigheten for maksimal effekt.

For å bestemme om du har den riktige propellen, bruk din nåværende propell til å måle den høyeste hastigheten du kan oppnå. Hvis du under denne testen overskrider motorens anbefalte maksimalhastighet, bør du ikke øke gassen ytterligere. Hvis motoren er underbelastet, vurder å øke propellens stigning. En økning på 2 tommer i stigning kan resultere i en reduksjon på omtrent 300-400 RPM. Dersom du ikke når anbefalt maksimalhastighet, bør stigningen reduseres for å øke RPM og dermed hastigheten.

Å bytte fra en ikke-kuppet til en kupet propell kan også påvirke hastigheten. En kupet propell med samme diameter og stigning som en ikke-kupet versjon vil vanligvis redusere motorens RPM med rundt 200. Dette skyldes at den kupete kanten øker effektiviteten og dermed reduserer belastningen på motoren.

Motoren turteller for mye = gå opp i stigning eller diameter.
Motoren har ikke styrke til å gå opp i turtall = gå ned i stigning eller diameter.
Du vil ha bedre akselerasjon = gå opp i diameter og ned i stigning.
Du vil ha bedre toppfart = gå opp stigningen og nedover diameteren.

Husk at diameteren er det første tallet som er gitt i en propellbeskrivelse. Stigning er det andre nummeret som er spesifisert i propellbeskrivelsen.

Ved å justere elementer som stigning og diamter på propellen kan du finjustere båtens yteevne for å matche dine ønsker og behov. Husk at disse justeringene kan påvirke andre aspekter av båtens ytelse, som drivstoffeffektivitet og båtens kjøring, så det er lurt å eksperimentere, men ta hensyn til produsentens anbefalinger.


Noen forklarende termer:


Diameter

Diameteren på en propell er størrelsen på sirkelen som dannes av bladenes tupp når propellen roterer. Det måles som avstanden fra sentrum av propellnavet til ytterkanten av et blad, multiplisert med to. Denne avstanden er oppgitt i tommer. Diameteren er vanligvis det første tallet som er preget eller stanset inn på propellen

Propeller

Stigning

Stigning refererer til avstanden en propell vil teoretisk bevege seg gjennom vannet i en full rotasjon, målt i tommer.

Det er et mål på hvor langt propellen 'skrur' seg fremover for hver omdreining uten glidning. I praksis vil det alltid forekomme noe glidning, noe som betyr at den faktiske fremdriften er litt mindre enn den teoretiske stigningen.

Stigning er det andre tallet som er angitt på propellen, etter diameteren.

Kupping

Kupping refererer til den skålformede utformingen på kanten av propellbladet, som bidrar til å samle og dirigere vannstrømmen mer effektivt.

Mange moderne propeller har denne formen på bladene, og dette designelementet er kjent som en 'kuppet' kant i fagterminologi.

Fordelene inkluderer bedre grep i vannet, forbedret akselerasjon og ofte en høyere toppfart. Dette er fordi motoren kan monteres høyere og trimmes lengre ut på akterspeilet uten at propellen mister grepet i vannet.

Ventilasjon

Ventilasjon oppstår når luft fra vannoverflaten eller eksosgasser blir trukket inn i propellens virkningsområde. Dette kan føre til et plutselig fall i skyvekraften, slik at båtens fart reduseres mens turtallet øker kraftig. Ventilasjon kan forårsakes av flere faktorer, inkludert skarpe svinger, at motoren er montert for høyt, eller at motoren er overtrimmet.

Kavitasjon

Kavitasjon kan gi skader på propellen. Den store forskjellen i trykk mellom forside og bakside av propellbladet gjør at vannet kan begynne å ‘’koke’’ på baksiden av propellbladet. Vannet nærmest eksploderer i små bobler og kan rive av ørsmå fragmenter som etter hvert danner små groper i propellbladet gjennom gradvis erodering av metallet. Da blir effektiviteten på propellen dårligere. Kavitasjon kan skyldes ulike faktorer, som feil propellstigning eller skader på bladenes kanter.

Rake

Rake er den graden / vinkelen propellbladet luter frem eller tilbake i forhold til propellakselen. Raketallet kan påvirke vannstrømmen gjennom propellen og dermed båtens prestasjon. Et høyt rake-tall kan hjelpe til med å løfte båtens baug, noe som ofte bidrar til høyere toppfart ved å redusere motstanden mot vannet.

Tilbehør til propeller
?
Handlekurv
Logg inn
Glemt ditt passord?
Bli medlem
Allerede medlem? Logg inn her for å ta del av fordelene
Glemt passord
Fyll inn din e-post nedenfor og vi sender deg en e-post om hvordan du tilbakestiller ditt passord