Hvorfor trenger du VHF?
De aller fleste som ferdes på sjøen ønsker å ivareta sikkerheten gjennom å ha et viktig utstyr som VHF om bord. Dessverre så er det også en del som satser på at mobilen er en bedre løsning å skaffe hjelp dersom noe skulle hende, men dette er i svært mange situasjoner en falsk trygghet.
Rundt 120.000 båter i Sverige har en nødknapp på VHFen, men det er faktisk bare slik at hver fjerde knapp fungerer. Nå slår den svenske kryssarklubben alarm om at livlinen som mange båteiere tror de faktisk har, ikke fungerer. Trolig har vi samme situasjon i Norge.
For å ivareta din egen sikkerhet på sjøen har VHF noen unike fordeler isteden for mobilen:
- Å ha en VHF om bord er du alltid innenfor rekkevidde til andre båter eller kystradiostasjoner så lenge du oppholder deg langs kysten eller i kystnære farvann. Men om du har bare en mobil, så kan mobildekningen forsvinne i kort avstand fra land.
- Ved å ha en VHF har du muligheten til å kalle opp en kystradiostasjon og kan få tilgang til relevant kompetanse, informasjon om vær og andre relevante forhold hvor du befinner deg.
- Om et uhell skulle hende som en personskade eller andre akutte helseproblemer kan du på kort varsel få direkte tilgang til lege via kystradiostasjonen. Om du kobler VHF til GPS, så kan dette også sendes ut informasjon om din posisjon. Noe som kan vær en stor fordel om et uhell skulle hende.
- Du kan tilkalle assistanse - f.eks en redningsskøyte. Eller ta kontakt med andre båter i nærheten.
- Og sist men ikke minst - du kan trykke på en enkelt knapp (nødknapp) og sende ut en nødmelding til alle stasjoner og båter innenfor rekkevidde. Den automatiske nødmeldingen vil inneholde din posisjon og identitet.
Hvordan komme i gang med VHF?
Alle fortøyer til sjøs med VHF-radio om bord er forpliktet i henhold til norsk lov å ha en lisens og opplæring. I tillegg må man ha en VHF-radio for å ta del av VHF-nettverket som gir deg trygghet på sjøen og tillatelse til å bruke VHF, MMSI nummer, samt registrering av nødinformasjon.
1. SRC/VHF-sertifikat
SCR (Short Range Certificate) gir deg all kunnskapen du behøver for å vite alt om din VHF-radio. Med å ta dette sertifikatet lærer du hvordan du bruker VHF og hva du kan bruke den til. Som f.eks bruk ved nødsituasjon og assistanse, kystradio sine tjenester og til daglig bruk.
Får å få dette sertifikatet må du ta en eksamen som enkelt kan tas på nett. Her går du igjennom kunnskap om nødprosedyrer, bruk av nødknapp (DSC) og om hvordan du samhandler med andre for å gjøre sjøen tryggere for alle.
Det finnes flere måter å gjøre opplæringen på enten du går igjennom Telenor Kystradio sitt webkurs, skoleundervisning eller som privatist. Du vil motta SRC/VHF sertifikatet når du er ferdige med kurs/eksamen.
2. VHF-lisens
Ved å ordne en lisens vil du motta et egent maritimt telefonnummer (MMSI) til din VHF-radio. Om uhellet skulle komme holder det med å ett trykk på nødknappen for å tilkalle hjelp. En VHF-lisens er personlig og gyldig til betalte eier. Lisensen er også gyldig for nødpeilersender (untatt PLB-nødpeilersendere, som må ha en søknadsplikt via NKOM.) MMSI-nummer et personlig nummer til din båt. Har man flere båter skal vær enkel båt ha et eget MMSI-nummer. Hvis ikke så vet ikke kystradioen/andre båter om hvilken båt som er i nød eller hører av seg.
Som nevnt tidligere så er lisensen påbudt for alle som har VHF om bord i båten. Dette vil også gi deg tilgang til alle tjenestene kystradio har å tilby.
3. Hvordan registrere VHF?
Det kreves ikke noe sertifikat eller registrering når du kjøper VHF, men det er viktig å huske at dette skal være i orden før du tar VHFen i bruk. Når du har mottatt lisensen får du tildelt et MMSI nummer (Maritime Mobile Service Identity). Dette er ditt unike 9-sifret gjenkjennelsesnummer som programmeres i VHFen. Når du har lagt inn MMSI-nummer kan du sende nødmelding fra VHFen, og meldingen vil inneholde informasjon om din posisjon. Posisjonen vil vises så lenge VHFen er koblet til en GPS om det er en antenne eller plotter. Så husk å alltid ha GPS på din VHF slik at du får den hjelpen du trenger om noe skulle hende.
4. Montering av VHF
Det er viktig å tenke på at VHFen monteres fagmessig. Spesielt når det kommer til koblinger for antennekabler som anbefales å sjekkes årlig. Er du usikker bør du la fagfolk foreta installasjonen og vedlikehold. Hvor høyere antennen monteres, hvor lengre rekkevidde får du. Ta kontakt med kundeservice om du er usikker på hvilken antenne og antennekabel som passer din båt.
5. Hvordan teste VHF?
Kystradioen anbefaler alle å teste sin VHF et par ganger i året. Du kan kalle opp Kystradiostasjonen (på arbeidsstasjon) og gi beskjed at du gjør en test. De vil deretter bekrefte at alt er i orden. Når dette er gjort så er du klar til å bruke din nye VHF-radio.
Hva betyr MMSI og DSC?
DSC (digital selective call)
Dette er funksjonen i VHFen som muliggjør åpen eller lukket kommunikasjon basert på de enkelte fartøys unike ID (MMSI nummer). Alle nye VHFer er allerede utstyrt med det som kalles DSC (digital selective calling). Det som er fordelen med DSC er at du kan trykke på én nødknapp (Distress), så sendes det automatisk en forhåndsprogrammert nødmelding til kystradio og båter i området. Om du kobler VHF til GPS, så kan dette også sendes ut informasjon om din posisjon. Noe som kan vær en stor fordel om et uhell skulle hende.
MMSI (maritime mobile service identity)
Dette er det internasjonale unike 9-sifrede nummeret som din radiostasjon/fartøy tildeles når du får lisens. Nummeret programmers inn i alle VHF som har DSC, og dette er ID som sendes ved aktivering av distressknapp på apparatet, sammen med informasjon om din posisjon generert av apparatets egen eller tilkoblet GPS-mottager.
Hvilken VHF skal jeg velge?
Håndholdt og fastmontert VHF dekker litt forskjellige bruksområdet. En håndholdt VHF egner seg best for kystnær kommunikasjon og bruk i båter hvor det ikke er helt ekelt å få plass til en fastmontert VHF. VHF-radio som er håndholdt sender med 5W (maks) mens en fastmontert sender med 25W (maks). I tillegg til dette har en fastmontert som oftest en større antenne med høyere plassering i båten. Dette betyr at det er en stor forskjell når det kommer til rekkevidde på håndholdt og fastmontert VHF.
En håndholdt VHF må ikke sendes mer enn 5W og en fast må ikke sendes mer enn 25W. Noen ganger må man sende med mindre, for eksempel i kanalene i Tyskland. Der er det ikke lov til å sende med 25W. Så alltid sjekk opp reglene om du skal ferdes i et annet land.
Håndholdte VHF-radioer er vanntette og solide. Enkelte håndholdte VHFer er også utstyrt med DSC og nødknapp (Distress) tilsvarende som på fastmonterte VHFer. Har man en håndholdt VHF som hovedapparat anbefales det på det sterkeste å kjøpe med DSC.
Hvorvidt du bør velge håndholdt eller fastmontert VHF-radio avhenger av fartøyet ditt og hvordan bruksmønsteret ditt vil være; har du en litt større båt, hvor en fastmontert VHF-radio kan plasseres, og hvor du har mulighet for en grei antenneplassering (så høyt og fritt som mulig), er det desidert best med en fastmontert versjon. Skal du et godt stykke fra land, er det også nødvendig med en fastmontert VHF-radio og god antenneplassering på grunn av behov for mer rekkevidde. Dersom du imidlertid ferdes nær land i liten åpen båt eller kajakk, hvor installasjon ikke er mulig, er en håndholdt VHF det riktige valget.