Watski Logo Light
Forslag
Viser av produkter
Vis alle

Produkttest av Temo 450

Sommeren har gitt oss mange fantastiske øyeblikk og minner, men en av de mest minneverdige opplevelsene for oss var da vi forvandlet vår årlige padletur til et elektrisk eventyr. Kall det juks eller ikke, men den elektriske opplevelsen var minst like autentisk som om vi hadde brukt manuelle årer.

Vi valgte en vakker innsjø rett nord for Kristianstad i Sverige for å evaluere og teste Temo 450 og dens evne til å leve opp til sine løfter. Vi testet transport av elektromotoren, montering, bruk for hånd, batteritid, styring og topphastighet.

Det er verdt å merke seg at denne elektromotoren ikke er ment for kanadiske kanoer, men heller for mindre båter som joller eller ribbåter. Til tross for dette valgte vi å utfordre produktet ved å bruke det på en kanadisk kano. Hvorfor nøye seg med det forventede når en produkttest kan strekke grensene for bruken?

Transport av motoren:

Å stue inn motoren var enkelt og uten bekymringer. Produktets slanke design gjorde at vi ikke trengte å bekymre oss for spesifikk plass til elektromotoren. Den robuste konstruksjonen eliminerte risikoen for skader hvis den ble presset under noe annet, noe som gjorde transporten enkel og trygg. Interessant nok tok elektromotoren mindre plass og var enklere å pakke enn våre vanlige padler. Motorens lengde i sammenfoldet tilstand er bare 130 cm, takket være et teleskopisk skaft som kan forlenges til 170 cm.

Montering av beslag:

Monteringen av beslaget på kanoen var noe utfordrende. Det medfølgende beslaget er designet for en akterspeil, og på grunn av en kanadisk kano som mangler dette, måtte vi montere beslaget på siden i stedet. Vi løste dette ved å bruke en avstand mellom skroget og beslaget. Det permanente beslaget ble montert enkelt med fire skruer og ble meget stabilt. Etterpå plasserte vi motoren, som sikres med en plastmutter som var festet med en snor til beslaget for å forhindre at den faller i vannet.

I ettertid ville vi imidlertid ha vurdert å kjøpe det midlertidige beslaget, som festes med klemmer i stedet for skruer. Dette ville ha spart tid og unngått påvirkning på kanoens skrog.

Monteringen gikk jevnt og krevede minimalt med verktøy og arbeid. For permanent montering på en mindre båt anbefales det å bruke en tetning som Sikaflex 591. Vi valgte å se bort fra dette, da beslaget skulle demonteres etter bruk.

Bruk for hånd:

Overraskende nok opplevde vi at det var nesten enklere å bruke motoren manuelt, i det minste med våre forutsetninger. I vårt tilfelle, med en kano, kunne den brukes på samme måte som en vanlig åre. Dette ga oss større frihet til å navigere strømmer og vinder som ellers ville påvirket kanoens retning. Hvis motoren skal brukes manuelt, anbefaler vi sterkt å kjøpe en flytevest. I tilfelle du skulle miste motoren, gir dette svært god beskyttelse som gjør det enkelt å plukke den opp fra vannet.

Batteritid:

Vi ble positivt overrasket over batteritiden. Temo lovet en gangtid på 45 minutter i marsjfart, men motoren overgikk denne anslåelsen. Det tok oss ganske nøyaktig 45 minutter å komme fra punkt A til B, og da vi ankom, viste batteriindikatoren at det var 25% batteri igjen. Dette var etter at vi hadde testet motoren ganske hardt og kjørt med full gass det meste av strekningen.

En merknad vi la merke til var at batteriindikatoren bare hadde fire nivåer, noe som gjorde det vanskelig å nøyaktig vurdere gjenværende batteri. Imidlertid tilpasset indikatoren seg til gjeldende hastighet. Den gikk ned til 0-25% ved full gass og økte til 26-50% ved marsjfart. Dette ga oss en god oppfatning av gjenværende tid. Å justere motorens batteriforbruk var enkelt, da motoren har en trinnløs hastighetskontroll som gjør det mulig å raskt justere hastigheten ved å slippe litt på gassen.

En annen ting vi la merke til var at de første 50% av batteriet ble brukt raskere enn de siste 50%. Etter å ha tatt kontakt med produsenten etter hjemkomst, viste det seg at dette var et normalt fenomen. Det er rett og slett slik batteriindikatoren fungerer, og det ser ut til at man likevel får mer ut av batteriet enn hva spesifikasjonene lover.

Styring:

Vi var imponerte over hvor lett det var å styre motoren, selv med en kano. Den lange hevarmen og det store vridmomentet på motorens "long tail"-konstruksjon ga oss en imponerende styrke og muligheten til raskt å endre retning. Vi prøvde også å rygge med motoren, noe som gjøres ved å holde inne en knapp og trykke på gassen. Dette fungerte bra både når den var montert med beslaget og når vi brukte den manuelt. Ved manuell bruk var det imidlertid nødvendig å holde motoren i et fast grep, da den blir trukket ned på grunn av vinkelen og den rette designen.

Toppfart:

Vi vurderte toppfarten til å være rundt 6 knop, med kanoen lastet med bagasje og tre voksne om bord. Dette var mer enn tilstrekkelig for formålet. Jeg satt bakerst med motoren og styrte oss enkelt til destinasjonen vår, mens de to andre kunne lene seg tilbake og nyte turen.

Oppsummert overgikk Temo 450 våre forventninger på alle måter. Motoren ga padlingen en ny dimensjon, og vi trakk til oss misunnelige og imponerte blikk fra andre som slet med manuelle padler i sjøen. Batteritiden var lengre enn forventet, den enkle håndteringen ble sterkt verdsatt, og friheten til å slippe å montere den elektriske padlen gjorde opplevelsen enda mer positiv.

Temo 450 er rett og slett en innovativ og allsidig elmotor, og anbefales for alle som ønsker å bevege seg på vannet uten behov for høy toppfart.

Tim Ekberg,

E-commerce manager hos Watski med lidenskap for friluftsliv.

?
Handlekurv
Logg inn
Glemt ditt passord?
Bli medlem
Allerede medlem? Logg inn her for å ta del av fordelene
Glemt passord
Fyll inn din e-post nedenfor og vi sender deg en e-post om hvordan du tilbakestiller ditt passord