Hvordan gjør man en bra motorkonservering?
Vinterservice / konservering innenfor vinteren av utenbordsmotor / påhengsmotor - Enklere enn hva du tror! Å gjøre service på påhengsmotoren er både enklere og morsommere enn du tror. Du behøver dessuten hverken mange eller spesielle verktøy.
Å gjøre service på påhengsmotoren er både enklere og morsommere enn hva du tror. Du behøver dessuten ikke mange eller spesielle verktøy. Gjennom å gjøre servicen selv lærer du deg dessuten litt om hvordan motoren din fungerer, noe som er bra å kunne om det skulle oppstå en feil på motoren til sjøs. Nedenfor finner du en guide som viser steg for steg hvordan du skal ta hånd om din motor*
*Tenk på at guiden beskriver i generelle termer hvordan er vinterservice/konservering går for seg og at det er mulig at den motoren du har er i behov av profesjonell service eller andre fremgangsmåter som ikke beskrives her. Spør din motorprodusent om du er usikker på hva som gjelder for din motor. Alle artikkelnummer nedenfor er fra Watskis eget sortiment.
1. Kjør motoren i ferskvann. Dette er blant det viktigste for hele servicen for å forhindre korrosjon av kjølesystemet på grunn av saltvann.
Man kan for eksempel rengjøre og fylle hagekummen med vann. Vannet må dekke hele undervannshuset / girhuset før du starter motoren. For større motorer kan man i stedet for å bruke spylemuffe slik at man slipper å plukke av motoren fra båten.
Kjør motoren varm og kontroller at kjølingen fungerer som den skal. Man kan forsiktig sette motoren i gir og belaste motoren.
2. Sprut inn motorkonserveringsolje (kun på to-takere).
Ta av kåpen på motoren. Om det er en beskyttelse for forgasserens innsug så skru av dette. Steng drivstoffkranen eller ta av drivstoffslangen. Når motoren begynner å stoppe på grunn av mangel på drivstoff så sprut inn rikelig med konserveringsolje i forgasseren/-e til motoren stopper helt. Monter tilbake innsugbeskyttelsen og sett på kåpen igjen.
På firetaktere bytter man istedenfor motorolje og oljefilter.



3. Drivstoffsystemet.
Fyll drivstofftilsetning i tanken for å forhindre at det dannes vann og smuss i bensinen under vinteren.
4. Vaske.
For å forhindre korrosjon av motoren på grunn av saltvann så er det bra å vaske av hele motoren utvendig. Bruk lunkent vann og mild shampoo 107441, skyll godt av med ferskvann. Tør av motoren med semsket skinn eller lignende.
5. Tøm girhusoljen.
Heng motoren på en motorblokk 71911 eller lignende. Sett en plastbalje under girhuset / undervannshuset. Ta et ordentlig stort skrujern og åpne den nederste oljepluggen. Deretter åpner du den øvre oljepluggen. Oljen som rinner ut skal være svart/grå, men ikke nugattbrun. Er den brun og sørpete så betyr dette at vann har kommet inn i girhuset. Årsaken til dette er ofte at pakningen rundt propellaksel ikke er tett eller at pakningene til oljepluggen ikke er tett. Da må man finne hvor det lekker ved å sette trykk med luft, og det må repareres på et servicested. Vært nøye med å ta bort fiberpakningene som i blant sitter igjen rundt hullet til oljepluggen. La oljen renne ut mens du fortsetter som beskrevet nedenfor. Oljen leverer du inn på nærmeste gjenvinningsstasjon.

6. Bytte/kontroll av sinkanoder.
På motoren finnes det en eller flere sinkanoder /offeranoder. De har som oppgave å ta støyten for motoren slik at den ikke korroderer. Sinkanodene skal byttes når det er mindre enn 50% igjen av dem.
7. Bytte/kontroll av tennstift.
Ta forsiktig løs tennkabelen fra tennstiften. Dra ikke i ledningen, men ta i tennhatten. Bruk en tennstiftnøkkel for å løsne tennstiften. Bytt tennstiften om motoren har gått mye eller det var lenge siden sist. Sprut gjerne inn litt konserveringsolje inn i hullet der tennstiften satt og dra deretter rundt motoren forsiktig med startsnøret før du setter tilbake tennstiften.
8. Smøre.
På motoren finnes et antall smørenipler som behøver smøres med vannfast fett 107511. Bruk fettsprøyte 106483 og trykk i fett til det tyter ut rundt lageret.


9. Smør mer.
Alla bevegelige deler har godt av litt vannfast fett. Du kan bruke spray, men det går like bra med en boks med fett 107511 og så benytte en liten pensel. Skru på gasshåndtaket, girstangen mm. Der det rører på seg pensler du på litt fett. Glem ikke skruene som spenner fast motoren og selve sperren som holder motoren oppe i løftet tilstand. Har du ratt-, kabel, eller hydraulisk styring så gir du alt som er synlig og beveger på seg en klatt med fett.
10. Bytte drivstoffilter/vannutskillerfilter.
En del motorer har drivstoffilter eller vannutskillerfilter som kan behøves og tømmes, byttes eller rengjøres. En del motorer har et eksternt filter som skal byttes vært år. Dette er ekstra viktig å gjøre siden problem med drivstoffet er en av de vanligste årsakene til at motoren stopper. Har du en gammel ståltank skal du bytte den mot en i plast 108402 siden ståltanker ruster innvendig noe som medfører at motoren stopper på grunn av forgreninger i drivstoffsystemet. Kontroller også alle slanger som går fra tanker til motorer for lekkasjer eller sprekker.

11. Propellen.





12. Beskytt
For å beskytte motoren ytterligere mot korrosjon bør man spraye hele motoren med 6-66 (art. nr. 16966-8010). Motoren får et tynt lag olje som beskytter den mot fukt og korrosjon. Spray gjerne på el-koblinger så forhindrer du rust. Tørk alle deler som er sprayet med en tørr klut så det kun blir et tynt beskyttende lag olje igjen..

13. Kåpen.
En skinnende kåpe er alltid trivelig. Tørka av kåpen, legg deretter på et lag båtvoks 107445 som tørkes av når det har tørket.

14. Fyll på girolje.
15. Forvaring.


Innkjøpsliste:
Nebbtang til å avmontere låsen på propellen.
Lykke til!